فعالیت درس 23 مطالعات اجتماعی نهم

نمونه عکس فعالیت درس 23 مطالعات اجتماعی نهم

پاورپوینت درس بیست و سوم مطالعات اجتماعی پایه ی نهم

فعّالیت

1- گفت و گو و همفکری کنید.

الف)  آیا شما یا اعضای خانواده تان با مثال های صفحهٔ قبل یا موارد مشابه، روبه رو شده اید؟ موارد را بیان کنید تا هم کلاسی هایتان دربارهٔ آنها اظهارنظر کنند.

  • بله مثلا کانال‌های عبور هوای منزل را ایزوله میکنیم که نشتی هوا نداشته باشند. برای مثال کانال کولر. طبق اندازه گیری‌ها حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد از هوای تولید شده و در حال عبور از این کانال‌ها به دلیل نشتی تلف می‌شود.

فعالیت درس 23 مطالعات اجتماعی نهم

  • برای صرفه جویی در خانه فقط وقتی از ماشین لباسشویی و یا ماشین ظرف شویی استفاده می کنیم که آنها را به صورت کامل پر کرده باشیم و ازتمام ظرفیت آنها استفاده کنیم.
  • شارژرهای دستگاه‌های الکترونیکی خود را وقتی دستگاهی به آنها متصل نیست از برق می کشیم. بسیاری از این شارژرها حتی وقتی چیزی را شارژ نمیکنند، اگر در برق بمانند انرژی تلف میکنند.

ب ) به طور گروهی فکر کنید و روشی را پیشنهاد کنید که در یکی از کارها یا فعّالیت های مدرسه بازدهی را افزایش دهد و باعث استفادهٔ صحیح از امکانات شود. برای مثال با چه راهکاری می توان از تلف شدن وقت کلاس برای حضور و غیاب و دیدن تکالیف جلوگیری کرد؟

  1. میتونیم به شاگردا بگوییم که تکالیفشان را به گوشی معلم بفرستن یا تعیین سرگروه برای دیدن تکالیف ،
  2. از دستگاه حضور و غیاب استفاده کنیم
  3. برای هدر نرفتن آب از شیر چشمی استفاده کرد
  4. برای مصر ف برق از لامپ های خورشیدی استفاده کرد
  5. پیشنهادهای خود را با ذکر دلیل بنویسید و از طریق معلّم به دست مسئولان مدرسه برسانید.

فعّالیت

2- دربارهٔ این سخنان ارزشمند پیامبر اکرم و امام علی فکر کنید و معنی و مفهوم هر یک را با ذکر یک مثال توضیح دهید

پیامبر اکرم فرمود:

خداوند دوست دارد اگر کسی از شما کاری انجام می دهد،آن را محکم و بی عیب انجام دهد.
یعنی اگر هدفی داریم برای رسیدن به هدفمان باید تلاش کنیم تا آن را بی عیبو ایراد به جلو پیش ببریم و بتوانیم موفق بشویم

امام علی فرمود:

فردی که به کاری بی اهمیت بپردازد، امور مهم تر را تباه ساخته است.

یعنی هنگام انجام دادن تکالیف به دنبال بازیگوشی برود،وبرای آینده ی خود هیچ برنامه ای نداشته باشد

فعّالیت

3- معنی آیات قرآن کریم و سخنان امامان معصوم را بخوانید. عوامل مؤثر در بهره وری را از آنها استخراج و فهرست کنید؛

مثلاً: الف) اهمیت دادن به کار و تلاش و … .

ارزش و کرامت انسان، در گرو تلاش و کوشش سازنده است.

امام علی علیه السلام می فرماید:

« ارزش هر کس به اندازه همت اوست.»

قرآن کریم نیز انسان را به کوشش دعوت می کند:« وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلاَّ مَا سَعَی؛ و اینکه برای انسان بهره ای جز سعی و کوشش او نیست» (نجم:39)

. مبارزه با بی کاری و تنبلی
قرآن و روایات و سیره معصومین علیهم السلام از افراد جامعه می خواهند با دوری از بی کاری و تنبلی، برای جامعه خود مفید باشند.

خداوند می فرماید:

« شب را مایه پوشش و استراحت شما و روز را مایه کسب و معاش شما قرار داده ایم.» (نبا: 10 و 11) بنابراین روز زمان کار و تلاش و دوری از تنبلی و خواب است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

اگر تنبل باشی، از ادای حق باز مانی.» نیز امام علی علیه السلام می فرماید: آفت کار، تن آسایی است»

محاسبه عملکرد
از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند:« بنده (انسان) مؤمن حساب نمی شود مگر اینکه نفس خود را چنان محاسبه کند که گویی شریک

از شریک خود حساب می کشد و مولی از بنده خودم»

فعالیت درس 23 مطالعات اجتماعی نهم

پشتکار
امام علی علیه السلام می فرماید:« بر تو باد مداومت در عمل»

مشارکت و تعاون
قران می فرماید و در نیکوکاری و پرهیزکاری با یکدیگر همکاری کنید.

4- گفت وگو کنید.

هریک از هنجار های زیر در جامعه چگونه از بهره وری جلوگیری می کند و در تضاد با آن است؟ توضیح دهید.

  • مهمانی ها، مجالس و جشن های مفصل و پرهزینه:
  • اسراف نکردن
  • مدگرایی و چشم و هم چشمی در خرید لباس به جای تمیز و ساده پوشی:
  • افزایش هزینه خانواده و جلوگیری از چرخش اقتصاد داخلی
  • نداشتن برنامهٔ مناسب برای اوقات فراغت و تفریح:
  • هدر دادن زمان ،بی نظمی
  • ورزش نکردن و پرخوری:
  • به وجود امدن بیماری و صرف هزینه

5- یک زوج جوان می خواهند جشن عروسی ساده ای با حداقل هزینه برپا کنند. اگر قرار باشد از شما کمک فکری بگیرند،چه طرح

و پیشنهادی به آنها می دهید؟ همفکری کنید و طرح خود را روی کاغذ بنویسید.

خرید لوازم ضروری زندگی، به جای هزینه کلان جشن در تالارهای بزرگ می توانند جشن کوچک خانوادگی برگزار نمایند، اجاره خانه

کوچک با مبلغ پایین، جلوگیری

رسم و رسومات هزینه دار، مانند خرید سرویس طلا، جواهرات، برگزاری مراسم عقد و عروسی با هم نه به طور جداگانه

6- متن صفحهٔ بعد را دربارهٔ یک کارآفرین بخوانید.

الف) چه نکاتی در این متن برای شما قابل توجه است ؟

1) استفاده از تمامی اوقات شبانه روزی خود برای رسیدن به مراحل بالاتر
2) استفاده از تجربیات دیگران
3) برای رسیدن به هدفش با علاقه به تحصیل اددامه می دهد
4) ناامید نشدن
5) درک مشکلات خانواده و نداشتن پدر
6) هدفمند بودن و استفاده از خلاقیت دیگران

ب) نظر شما دربارهٔ افرادی که می خواهند با کار نکردن یا کار کم به ثروت یا موفقیت های بزرگ دست یابند چیست؟
تا به حال هیچ کس بدون کاروتلاش و هدف به ثروت و موفقیت نرسیده مگر اینکه یک ارث کلان از بزرگترهایش برایش بماند

فعالیت درس 23 مطالعات اجتماعی نهم

7- دلیل بیاورید:

الف) آیا سطح بهره وری دانش آموزی که کیف یا کمد لوازم تحریرش شلوغ و نامرتب است، پایین می رود؟ چرا؟

بله، زیرا زمان را از دست می دهند، احتمال تخریب وسایل زیاد است، در نتیجه این موارد باعث پایین بردن سطح بهره وری است.

8- منظور از تنظیم بودجهٔ ماهانهٔ خانواده چیست؟ تنظیم این بودجه چه فایده ای دارد؟ توضیح دهید.

قسمت اول:تنظیم جدولی که در آن درآمدها و هزینه های ( دخل و خرج) ماهانه افراد یا خانواده نوشته می شود
قسمت ب :مخارجی که شما انجام می دهید کنترل شده تر می شود

  •  اندوخته های مالی بهتر مدیریت می شوند
  • هزینه های غیر ضروری حذف می شوند .
  • عادات مصرفی خود را عوض می کنید.

9- کار برگهٔ شماره(17) چند پیشنهاد برای بهره وری را انجام دهید.

کاربرگۀ شمارۀ 17

موقعیت های زیر را بخوانید و برای افزایش بهره وری در هر مورد، پیشنهادی با توضیح بنویسید.

قرار است نسرین با مادرش به دندان پزشکی برود. او می داند که کار ترمیم و پرکردن دندان مادرش یک ساعت و نیم تا دو ساعت طول می کشد و او باید این زمان را در اتاق انتظار مطب بنشیند.

میتواند از این فرصت استفاده کند و به زبان گوش دهد یا از مجله های پزشکی که روی میزهای مطب دکتر هستند استفاده کند و جدول حل کند

خانم میرزایی در یک کاشانه (آپارتمان) 4 واحدی زندگی می کند. همسایه ها روابط خوبی با هم دارند. آنها یک باغچهٔ مشترک 15 متری در حیاط دارند که فقط چند بوته گل در آن کاشته شده و بیشتر آن بدون استفاده مانده است. آنها می توانند در داخل آن باغچه به صورت مشترک سبزیچات یا قارچ پرورش دهند

فعالیت درس 23 مطالعات اجتماعی نهم

قرار است یک نمایشگاه عکاسی از طبیعت، در مدرسه برپا شود که مدیریت  آن به عهدهٔ شماست. شما با مسائلی  چون انتخاب چند نفر دانش آموز برای عکاسی،  برنامه ریزی برای تعیین مکان های عکس برداری از طبیعت و چگونگی  رفتن به آن مکان ها، مکان برگزاری نمایشگاه، چگونگی بازدید مدعوین  و … روبه رو هستید. به عنوان مدیر گروه و  نمایشگاه، طرحی بریزید که در هر یک از این مراحل و اقدامات بهره وری رعایت شود.

 

10- یکی از عادت های غلط بعضی از دانش آموزان مصرف نادرست و بی رویهٔ کاغذ است. چند راهکار برای بهره وری در مصرف کاغذ پیشنهاد کنید و توافق کنید که آن راهکار ها عملی شوند.   نوشتن تمام خطوط بر گه و بعد از استفاده کامل آنها را جمع میکنیم و به جاهای که که این برگه هارا تحویل میگیرند و دوباره تبدیل به چیزهای دیگر می کنند تحویل بدهیم

 

11- تفکیک زباله از مبدأ یعنی چه؟

بازیافت زباله یکی از بهترین قدم‌هایی است که می‌توانیم برای حفظ محیط زیست و حفظ منابع طبیعی برداریم. با بازیافت زباله، نیاز به استفاده از مواد خام کمتر می‌شود و منابع طبیعی برای نسل آینده حفظ می‌شود. با تفکیک زباله در مبدا می‌توانیم فرایند بازیافت زباله را سرعت ببخشیم

 

چه راهکارهایی برای کمک به این امر می توانید برشمارید؟

جداسازی زباله‌های خشک و تر
در بیشتر کشورهای پیشرفته، تفکیک زباله‌های خشک و تر امر بسیار مهمی است و شهروندان ملزم به رعایت آن هستند. در شهرهای مدرن برای زباله‌های خشک و تر به تفکیک سطل‌های جداگانه تعبیه می‌شود تا پسماند بازیافتی به راحتی شناسایی شوند و در چرخه بازیافت مورد استفاده قرار گیرند.

 

12- به وسایل خودتان و همچنین مواد دورریختنی که در یک هفته در منزل شما تولید شده است نگاهی دقیق بیندازید.چه چیزهایی را می توانید بیابید که امکان استفاده مجدد از آنها )اگرچه نیاز به تغییراتی در آنها باشد ( برای شما یا خانواه تان

یا دیگران وجود دارد؟

شیشه سس (برای ریختن مربا داخل آن) روزنامه باطله برای پاک کردن شیشه،ظرف شیشه نوشابه برای ریختن بعضی حبوبات،استفاده از برگه هایی که پشتشان خالی است بجای چک نویس

محصولات دیگر:

فعالیت درس 22 مطالعات اجتماعی نهم

تهیه و تنظیم: سایت کلاس درسی


منبع : KelaseDarsi.ir