سوالات متن فصل هفتم – درس۱۳

۱-انقلا مشروطیت چه نوع تحولی بود؟انقلاب مشروطیت جنبشی سیاسی ــ اجتماعی بود که در دورهٔ حکومت مظفرالدین شاه در ایران رخ داد و به دنبال آن، نظام پادشاهی مشروطه جایگزین نظام پادشاهی استبدادی شد.

۲-شکل های مختلف نظام پادشاهی را تعریف کنید.

الف)نظام پادشاهی استبدادی : نظام پادشاهی استبدادی، حکومتی است که در آن، پادشاه از قدرت و اختیارات فراوانی برخوردار است و براساس میل و ارادهٔ خود حکومت میکند. به عبارت دیگر، ادارهٔ کشور تابع هیچ قانونی نیست و خواست پادشاه حکم قانون را دارد.

ب) نظام پادشاهی مشروطه: نظام پادشاهی مشروطه نوعی از حکومت است که در آن قدرت و اختیارات پادشاه بر اساس قانون محدود میشود و ادارهٔ کشور در اختیار نهادهایی مانند مجلس شورا و هیئت وزیران(دولت) قرار میگیرد.

۳-زمینه های انقلاب مشروطه را بیان کنید. -زمینه های سیاسی واقتصادی -زمینه های فکری وفرهنگی درداخل وخارج

۴-زمینه های سیاسی واقتصادی انقلاب مشروطه را بیان کنید.

الف)زمینه های سیاسی: به دلیل عقبماندگی ایران و ناتوانی حکومت قاجار در برابر روسیه و انگلستان، سرزمینهای پهناوری از خاک کشور ما جدا شدند.

ب) زمینه های اقتصادی: واگذاری امتیازهای بسیار به انگلیسیها وروس ها، علاوه بر اینکه باعث تسلط بیگانگان بر منابع ثروت اقتصادی کشور شد، ضربه شدیدی به صنعت، کشاورزی و بازرگانی ایران وارد کرد و بیکاری را در سراسر کشور گسترش داد. سختگیری و بیرحمی مأموران مالیاتی نیز بر شدت فقر عمومی افزود.

۵-واگذاری امتیازات به بیگانگان چه ضرر وزیان هایی برای کشور داشت؟

۶-در دوره قاجار مردم علت اصلی مشکلات سیاسی واقتصادی را درچه عاملی می دانستند؟ ضعف وبی کفایتی حکومت قاجار ۷- زمینه های فکری وفرهنگی داخلی انقلاب مشروطه را بیان کنید. 

۸-منظور از روشنفکران چه کسانی بودند؟ وچه نقشی در انقلاب مشروطه داشتند؟ روشنفکران همان تحصیل کردگان اروپا و مدرسه دارالفنون بودند. آنان تلاش میکردند که از طریق کتاب و روزنامه، مردم را با محاسن حکومت قانون (حکومت مشروطه) و معایب حکومت استبدادی آشنا کنند.

۹- چه عواملی انگیزه واراده مردم در مبارزه با استبداد وسلطه خارجی را افزایش داد؟ -موفقیت نهضت تنباکو -قتل ناصرالدین شاه به میرزا رضای کرمانی -شخصیت ناتوان وبیمار مظفرالدین شاه -سوءاستفاده وستمگری مأموران حکومت از جمله عین الدوله – دخالت های بیگانگان

۱۰-رهبری مبارزات مردمی علیه استبداد را چه کسانی برعهده گرفتند؟ 

۱۱-وقوع کدام حادثه روند پیروزی انقلاب مشروطه را سرعت بخشید؟ ماجرای به چوب بسته شدن بازرگانان توسط حاکم تهران به دستور عین الدوله

۱۲ – علت به چوب بسته شدن بازرگانان چه بود؟ 

۱۳-مهم ترین خواسته مردم در بست نشینی حرم عبدالعظیم چه بود؟ تأسیس عدالتخانه برای رسیدگی به شکایت های مردم بود.

۱۴-چرا گروهی از مردم وعلما تصمیم گرفتند که به قم مهاجرت کنند؟

. ۱۵-چه کسانی ویا چه گروه های در پیروزی انقلا مشروطه نقش داشتند؟ علاوه بر علما و روشنفکران که رهبری انقلاب مشروطیت را عهده دار بودند، گروهها و قشرهای اجتماعی مختلف مانند تجار، پیشه وران و کارگران نیز در این انقلاب نقش مؤثری داشتند.

۱۶-فرمان مشروطیت به وسیله چه کسی ودر چه تاریخی صادر شد؟ و نتیجه آن چه بود؟ مظفرالدین شاه تسلیم خواسته های ملت شد و در ۱۴مرداد ۱۲۸۵ش. فرمان مشروطه را صادر کرد. پس از آن، مجلس شورای ملی تشکیل شد و قانون اساسی مشروطه نیز با عجله تدوین و تصویب گردید.

۱۷-انقلاب مشروطه با چه هدفی شکل گرفت؟ آیا این اهداف تحقق یافت؟ 

۱۸-موانع ومشکلاتی که باعث شد اهداف انقلاب مشروطه تحقق پیدا نکند، بیان کنید. -مخالفت ودشمنی مستبدان داخلی -اختلاف ودو دستگی میان رهبران مشروطه -افزایش دخالت های خارجی -وقوع جنگ جهانی اول

۱۹- محمدعلی شاه باچه اقداماتی به مقابله با مشروطیت برخاست؟ 

۲۰-مردم کدام مناطق علیه استبداد محمدعلی شاه دست به قیام زدند؟

۲۱- فاتحان تهران(مشروطه خواهان) پس از فتح تهران چه تصمیمی گرفتند؟ آنها پس از فتح تهران، محمدعلیشاه را برکنار کردند و پسر خردسالش، احمدمیرزا، را به جانشینی او برگزیدند.

۲۲-

چرا شیخ فضل الله نوری به انتقاد(به مخالفت) از مشروطیت پرداخت؟

۲۳-سرانجام شیخ فضل الله نوری چه شد؟

۲۴- موانع ومشکلات داخلی وخارجی انقلاب مشروطه را نام ببرید.

مشکلات داخلی: -مخالفت ودشمنی مستبدان داخلی -اختلاف ودو دستگی میان رهبران مشروطه مشکلات خارجی: -افزایش دخالت های خارجی -وقوع جنگ جهانی اول

۲۵-جنگ جهانی اول درچه سالی وبین چه کشورهایی روی داد؟

 

۲۶- سرانجام ونتیجه جنگ جهانی اول چه بود؟

 

۲۷-مردم تنگستان به فرماندهی چه کسی به مقابله با اشغالگران پرداختند؟ جواب در فایل

دانلود سوالات + جواب pdf کلیک کنید

فقط 1000 تومان